Samenwerking met de Siam universiteit Thailand op het gebied van Vliegtuigonderhoudstechniek

Op 11 augustus 2015 werd een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend door vertegenwoordigers van Stichting Europese Beroepsopleidingen (Stichting EB), het Siam Technological College uit Thailand en het Avation Competence Centre van ROC Leeuwenborgh (Maastricht-Aachen Airport).

Het doel van de MoU is om gemeenschappelijk een opleiding vliegtuigonderhoudstechniek met hoge kwaliteitstandaarden te realiseren in Thailand.
Samen wordt ernaar gestreefd om het best mogelijke onderwijs te realiseren inclusief de meest erkende certificering van vliegtuigmonteurs en vliegtuigtechnici. De studenten die het college gecertificeerd verlaten, moeten de juiste kennis, vaardigheden en attitudes hebben om succesvol te zijn als gecertificeerd vliegtuigmonteur en vliegtuigtechnicus.

De meest erkende certificeringsstandaard in de wereld is de EASA-standaard. EASA (European Aviation Safety Agency) is een agentschap van de Europese Unie die verantwoordelijk is voor het opstellen en naleven van (nieuwe) regelgeving. Gegevens, die geplaatst zijn op de EASA-website, geven aan dat er momenteel ongeveer 10 erkende Basic Maintenance Training organisaties buiten de Europese Unie zijn. Geen van deze Basic Training Providers is gevestigd in Thailand.

EASA Part-66   => Regulation for persons (or Certifying Staff)
EASA Part-147 => Regulation for Approved Maintenance Training Organisations