Partnerschap “Emotionele Intelligentie” (EI)

“Emotion to Motion”: Hoe om te gaan met Emotionle Intelligentie (EI)?
Stichting Europese Beroepsopleidingen is partner in het Erasmus+ partnerschap project “Emotion to Motion”. In dit project (call 2016) werken 8 Europese partners samen op het gebied van de Emotionele Intelligentie.

Projectcoördinator:
Istanbul Valiligi,Turkey
Partners:
Institute of Entrepreneurship development IED ,Larissa, Griekenland
INVESTLAN, Bilbao, Spanje
Stichting Europese Beroepsopleidingen, Maastricht, Nederland
STEP Institute, Ljubljana, Slovenië
Global Egitim Kultur ve lletisim Dernegi, Istanbul, Turkije
Institute for training of Personnel in International Organisations (ITPIO), Sofia, Bulgarije
Istanbul MEDENIYET University, Turkije

emotionele intelligentie
Projectteam

Samenvatting:
Emotionele intelligentie (EI) heeft grote invloed op het werk en de carrière van jongeren, dus het is belangrijk om te begrijpen wat EI precies is en waarom het zo belangrijk is. Elke werkplek bestaat uit mensen met verschillende sterkte kanten, persoonlijkheden en emoties, die sterk de manier waarop ze werken kan beïnvloeden. Emotionele intelligentie is het vermogen om bij jongeren eigen emoties te herkennen en te beheren, evenals bij de emoties van anderen.
Emotionele Intelligentie is een breed scala aan vaardigheden die jongeren van alle leeftijden kunnen ontwikkelen en verbeteren. Deze vaardigheden zijn van cruciaal belang voor het emotionele welzijn en succes inclusief intra- en inter-persoonlijke vaardigheden, aanpassingsvermogen, stress management en algemeen welzijn. Deze vaardigheden zijn onderverdeeld in subvaardigheden die onderwerpen als problem solving, geluk, flexibiliteit en andere emotionele en sociale vaardigheden omvatten. Een juiste academische achtergrond en professionele ervaring en certificering zijn noodzakelijk om op een hoger EI-niveau te kunnen komen. Emotionele intelligentie kan de sleutel zijn tot verder succes, in het bijzonder bij het streven naar leidinggevende posities. Werkgevers zeggen dat emotioneel intelligente managers hoger scoren in hun jobtevredenheid. Emotionele intelligentie kan helpen bij het vormen van teams waarvan de leden gelukkiger en productiever zijn. Het is duidelijk dat de emotionele intelligentie een meerwaarde is voor het professionele leven van jongeren. Het bedrijfsleven is altijd in beweging en emoties worden een steeds belangrijker aspect bij werkrelaties. Het hebben van emotionele intelligentie vergroot voor jongeren de kansen om meer geaccepteerd te worden binnen teams en om in aanmerking te komen voor leidinggevende posities. Hierdoor onderscheidt men zich van de concurrentie bij het zoeken naar een nieuwe positie of bij promotie.
Werkgevers zijn op zoek naar kandidaten die weten te luisteren en goed kunnen communiceren – beide zijn belangrijke aspecten van emotionele intelligentie. Zij geven ook de voorkeur aan jongeren die zich kunnen aanpassen aan een veranderende werkomgeving en niet star en inflexibel zijn. Werkgevers zijn ook op zoek naar andere eigenschappen bij jongeren zoals zelfmanagement, het vermogen om te werken in teams en sterke potentie voor leiderschap. Al deze competenties zijn met elkaar verweven door emotionele intelligentie.
Het belangrijkste doel van dit project is om de kwaliteit van jongeren en welzijn op het werk door middel van het stimuleren van emotionele intelligentie (emotionele zelfregulering / zelfbewustzijn en zelfredzaamheid) te verbeteren. Binnen dit project zal via interneteen leeromgeving gerealiseerd worden voor mensen die geen toegang hebben tot professionele ontwikkelingsprogramma’s. De Web 2.0 leeromgeving zal trainingsmateriaal bevatten op het gebied van de Emotionele Intelligentie en zal zo worden ingericht dat EI bij jongeren wordt gepromoot en verbeterd. Een van de belangrijkste uitkomsten van het project zal zijn het verbeteren van de beroepskwalificatie van jongeren door het verbeteren van een reeks van inter- en intra-persoonlijke competenties door het hanteren van Emotionele Intelligentie. Hierdoor zal ook de kwaliteit van leven en het welzijn verbeteren.